Cursusdata:
Deze cursus wordt verzorgd op:
maandag 20 maart 2023; geen inschrijving meer mogelijk
vrijdag 26 mei 2023;
maandag 2 oktober 2023;
vrijdag 24 november 2023;
Achtergrondinformatie
De tijd dat de patiënt met een hoge mate van respect en afstand de tandarts tegemoet trad lijkt achter ons te liggen. De patiënt stelt zich meer en meer op als veeleisende consument en ziet de tandarts als leverancier van een dienst. Daarnaast wordt van de tandarts verwacht dat deze zich niet meer alleen richt op de mondzorg,
maar dat ook aandacht besteed wordt aan de persoon. Zo zien we dat in de basisopleiding meer aandacht besteed wordt aan zaken als sociale tandheelkunde en gesprekstechniek.
Deze veranderingen vereisen ook een verandering in vaardigheden, niet alleen voor de tandarts, maar ook voor diens assistent(e). Immers, zij of hij is meestal degene die het eerste contact met de patiënt heeft.
Voor wie?
Deze praktische training is bedoeld voor balie- en stoelassistenten die de kwaliteit van hun communicatieve vaardigheden willen vergroten.
Deze cursus staat ook open voor doktersassistenten.
Inhoud
De volgende onderwerpen komen in deze training aan de orde:
- Communicatie
- De telefoon als communicatiemiddel
- Gesprekstechnieken
- Omgaan met lastig gedrag
- De angstige patiënt
Leerdoelen
Na deze praktische training ken je de algemene principes van de verbale en non-verbale communicatie en de gesprekstechnieken en ben je in staat verschillende gesprekken met de patiënt (en collega’s) te voeren. Tevens kan je het lastige gedrag begrijpen en ombuigen.
Werkwijze
Deze training is zeer praktijkgericht. De dagelijkse praktijk van de deelnemers geldt als uitgangspunt. De verhouding theorie/praktijk is 30/70. Theoretisch presentaties van de trainer wordt direct vertaald naar concreet gedrag. Dit wordt middels rollenspellen geoefend. Daarnaast wordt gewerkt met
groepsdiscussies, vragenlijsten, en checklists. De deelnemers ontvangen overzichtelijke syllabus, waarin de theorie uitgebreid behandeld wordt.
Duur, locatie en kosten
Deze compacte training duurt één dag. Hierdoor is de tijd dat de assistente van de praktijk weg is beperkt. Het programma start om 9.30 uur (ontvangst vanaf 9 uur) en eindigt om 17.00 uur. Uiteraard is de lunch inbegrepen. Er is geen aanvullende studiebelasting.
De training wordt gehouden in of rond Utrecht op een lokatie die tevens goed per openbaar vervoer bereikbaar is.
De kosten voor deelname bedragen € 395,00 (vrijgesteld van btw). Dit is inclusief cursusmateriaal, koffie, thee, en lunch.
Ook als maatwerk training voor uw praktijk
Deze cursus kan ook speciaal voor uw praktijk verzorgd worden. Het programma wordt in overleg met de praktijkhouder en/of de assistenten samengesteld. In sommige praktijken wordt
bijvoorbeeld van de assistente verwacht dat zij aan nieuwe patiënten uitlegt waarom een OPG gemaakt moet worden, en vervolgens eventuele weerstanden of misverstanden kan
wegnemen.
In andere praktijken is niet de communicatie met de patiënt het onderwerp van de training, maar staat meer de onderlinge communicatie en samenwerking centraal.
Niet alleen de inhoud van het programma, maar ook de duur kan variëren: van een enkele middag of avond, tot meerdere (zater)dagen.De cursusprijs wordt in dit geval bepaald aan de hand van de duur en is onafhankelijk van het aantal cursisten.
Neem gerust contact met ons op om te weten wat de mogelijkheden zijn voor uw praktijk!
De reacties op jouw aanwezigheid waren zeer positief! Leuk, leerzaam en een beetje confronterend.....
tandarts Kim Otten, te Beilen
Sinds jouw begeleiding verlopen onze maatschapsvergaderingen veel beter. De onderlinge sfeer is ook veel beter. We zijn weer een team! Dat is ook te merken
aan de assistenten, die met zichtbaar méér plezier werken. Dank!
tandartsen J. v.d. B. en E. H., te V.
Graag wil ik je nog bedanken voor het verzorgen van de plezierige cursus communicatie binnen mijn praktijk. De assistentes hebben deze dag als gezellig, en
leerzaam ervaren. Ik hoop dat we binnen de organisatie de vruchten kunnen plukken van deze dag.
tandarts Joline Dogterom, te Middelharnis.
Roovos Organisatieontwikkeling heeft het Q-Keurmerk®. Dit is het kwaliteitskeurmerk van de Stichting Het Qualiteits
Accreditatie-instituut Tandheelkunde voor bij- en nascholing in de tandheelkunde.
|